Selasa, 10 Mei 2016

Hari-hari Bento

Dia sepupu aku. Ayahnya dan mak aku adik-beradik. Dia ada darah keturunan Cina di sebelah emaknya. Sebab tu sekali tengok ada rupa nyonya Melayu☺.

Kecik molek orangnya. Tapi semangat besar. Belajar jauh hingga ke Jepun . Dan semangatnya yang paling besar ialah bernikah jarak jauh.

Tu lah first time aku tengok majlis pernikahan jarak jauh dalam salasilah keluarga aku. Pengantin lelakinya mengadap tok kadhi di Malaysia dan pengantin perempuannya di Jepun pada hari pernikahan mereka. Soal jawab antara tok kadhi dengannya melalui telefon aje. 

Dan sekarang ni aku kagum dengan semangatnya ber'bento'. Bukan sekali-sekala. Tapi tiap-tiap hari. Dengan macam-macam idea. Bayangkan rutin hariannya. Tinggal di Setia Alam. Bekerja di PJ. Mana nak berkejar pagi-pagi meredah jem. Nak bangun subuh masak siap decoration lagi.

Ni bento pagi ni untuk anak-anaknya yang nak exam hari ni. Siap letak gred A dengan tanda ✔.

Aku tabik spring kat sepupu aku ni Suzana Hashim @ Ujen.
You are really an awesome mom.

2 ulasan:

Megat berkata...

dari darjah satu hingga skrg, setiap hari sekolah dan di tempat keje, tak tinggal bekal dari rumah.. dulu mak bekalkan; skrg, isteri pula..

Haniza berkata...

Alhamdulillah beruntung dpt makan makanan sihat dari air tangan ibu dan isteri