Khamis, 26 Mei 2016

Audit diri


Minggu lepas dah penat bersukan (depa la). Aku takat ambil bahagian english games.
Pagi tadi berlangsung tazkirah Ihya Ramadhan di Pusat Islam PMM. Juga anjuran KSK. Usai majlis tetamu dihidangkan juadah ringan. Ringan tak ringanlah jugak. Siap dengan kari kambing. Finger liking good dengarnya. Hingga ramai yang minta contact no chef.

Petang tadi, diadakan brief talk on Diabetic. Oleh pasukan dari Mahkota Medical. Salah seorang darinya adalah alumni JP. Brief but  very informative. Ditunjukkan punca-punca diabetes. Kesan dan akibat. Dan cara-cara mengawal serta mencegah diabetes.

 

Sumber gula antaranya adalah beras. Baru tau apa beza sebenar dari sudut kesihatan antara beras putih, beras perang, beras basmathi, beras siam.  Bezanya kadar penyerapan gula dalam darah. Yang paling cepat terserap ialah beras putih. Yang paling lambat - beras perang. So mulalah memakan beras perang ye lepas ni huhu

Sesiapa yang dah ter'ada' diabetes tu dan disarankan mengambil ubat secara berterusan, ikutlah nasihat pakar. Jangan skip ubat hanya kerana orang kata banyak makan ubat akan merosakkan buah pinggang. Sepatah kata Pn Hazliza, buah pinggang rosak bukan disebabkan oleh ubat. Bila kita tak makan ubat, gula dalam darah semakin membukit dan itulah punca sebenar yang akan merosakkan buah pinggang.

Sekarang ni di fb sibuk ramai yang post tentang diet atkins. Aku pun malu-malu alah tanya kat Maah semalam. Diet atkins tu apa Maah? Maah kata diet makan sayur dan buah aje puan. Tak makan nasi.
Sebenarnya untuk kekal sihat dan bertenaga, karbohidrat adalah perlu. Tak boleh tak makan nasi langsung. tapi makan dalam kuantiti yang mencukupi. Bila disarankan makan nasi 1/4 pinggan sahaja, masing-masing mengeluh. Ala lapo le macam ni😢.




Bersama Maah, Hanim dan Nurol


Bila ditunjukkan gambar kesan akibat kandungan gula ysng tinggi, semua eeee . Nak-nak Maah yang duduk sebelah aku. Siap cover muka tak nak tengok gambo kuku kaki cengkam, cagu, dan macam-macam lagi gambo yang agak mengerikan. Bukan hanya sebab diabetes. tapi jugak kesan pemakaian kasut bertumit tinggi.



Maah cover mata tak nak tengok kuku cagu


Selesai talk dijalankan pemeriksaan gula, tekanan darah dan degupan jantung serta bmi. Masing-masing takjub tengok alat yang diguna untuk ukur bmi. The best part dalam pemeriksaan bmi ialah mengukur kandungan miserable fats dalam organ. Sebabnya kandungan miserable fats ni menentukan bioage seseorang. Hahaha hanya kerana miserable fats aku 6 bioage aku bertambah 4 tahun dari usia sebenar. Waaaaaa 😭😭😭! Maknanya bioage yang cik meaww dalam fb cakap tu membohong la ye😡.

The ladies queuing for bp test


Hazma, Eva, Mid and Esly. Eva je pandang kamera sebab dia muda dari usia

Envy kat Eva. She is 8 years younger that her actual age😑
 

Me and Zara. The machine recorded we are sebaya😂

My result. Still okay. But have to get rid off the miserable fats
Moral of the story : masih gagah berlari, masih kuat mendaki, masih tegak berjalan tidak bermakna kita sihat. Luaran menampakkan tiada yang kurang. Rupanya kat dalam dah bersarang lemak-lemak jahat. Gula yang diserap dah boleh supply kat kilang CRS.

Gotta do something with it. So petang tadi, jog dengan anak keliling taman perumahan. 1/2 jam aje. Day 1 warm up dulu. Jalan. Lari-lari anak. Habis semua lorong aku masuk.  Balik rumah rehat. Sedar-sedar dah azan Maghrib. Pengsan mak😂😂😂. Mudah-mudahan aku akan teruskan aktiviti jog untuk kesihatan diri.

First day jog dengan anak bongsu.

Tiada ulasan: