Khamis, 26 September 2019
Ini syurga kami
Ini rumah akak. Syurga akak, sementara, selagi bernafas. Banyak kenangan tercipta di sini. Senyum, tawa, tangis. Dengan anak-anak. Dengan suami.
Sejak akak berhijrah, rumah ni kami tinggalkan kosong. Bertahun. Akak berhijrah membawa hati, merawat luka.
Hinggalah tahun lepas. Bersama suami, kami bina semula rumah kami, syurga kami ini, jadikan homestay.
HoneyBee Homestay. Bukan untuk untung niaga. Sekadar memastikan rumah tidak tinggal kosong, lama. Sambil membantu musafir yang berurusan di kawasan sekitar.
In shaa Allah, akak akan kembali ke rumah ini. Ini syurga kami. Walaupun suami akak tiada lagi di sisi, akak tahu dia sentiasa ada.
Al Fatihah.
Selasa, 24 September 2019
A note a day
Hari ni sempat mengikuti kursus Komunikasi Berkesan Melalui NLP. Masuk dah tengah-tengah sebab semalam ada mesyuarat so skip few slots.
Sangat menarik. Memahami bagaimana orang berfikir memudahkan kita berkomunikasi dengan mereka. Dalam kata mudah, mesej diterima, difahami dan objektif tercapai.
Juga ada slot bertemu Doktor. Bukan sebarangan doktor. Doktor yang boleh menganalisis peribadi kita melalui tulisan.
Seriau jugak nak mengadapnya tadi. Dengan 3 perenggan karangan je, doktor tu boleh reveal macam2 tentang sifat diri kita.
Akak orang kumulatif katanya.
Step by step, follow procedure. Tapi takle takde pertimbangan langsung. Procedure first. Hujunggggg nanti baru timbul budibicara. See, akak takle kejam nau kan๐
Katanya, akak positif. Stress takde. Akak tau apa akak nak dalam hidup. Akak jelas hala tuju. Dan akak ni sebenarnya talkative, tapi selective. Kannn akak dah cakap. Akak ni banyak cakap orangnya tapi pilih2 topik kalau nak cakap banyak. Selalu yang jadi mangsa gegendang telinga students le. Depa cuit je akak sikit, haaa sediala tadah telinga dengau akak tazkirah๐.
Bab2 membawang ni akak kurengg. Makan bawang ye akak suka.
Alhamdulillah. I understand my true self. Doktor tu pesan, menulislah setiap hari. Kerana ianya adalah terapi. So akak berazam akan menulis. A note a day. Online and offline. Doakan akak istiqomah ye. Aamiin.
Kanan Kiri akak tu the Doctors.
Kanan kanan, kiri kiri dan belakang akak tu semua my brothers and sisters. I love all of you.
Sangat menarik. Memahami bagaimana orang berfikir memudahkan kita berkomunikasi dengan mereka. Dalam kata mudah, mesej diterima, difahami dan objektif tercapai.
Juga ada slot bertemu Doktor. Bukan sebarangan doktor. Doktor yang boleh menganalisis peribadi kita melalui tulisan.
Seriau jugak nak mengadapnya tadi. Dengan 3 perenggan karangan je, doktor tu boleh reveal macam2 tentang sifat diri kita.
Akak orang kumulatif katanya.
Step by step, follow procedure. Tapi takle takde pertimbangan langsung. Procedure first. Hujunggggg nanti baru timbul budibicara. See, akak takle kejam nau kan๐
Katanya, akak positif. Stress takde. Akak tau apa akak nak dalam hidup. Akak jelas hala tuju. Dan akak ni sebenarnya talkative, tapi selective. Kannn akak dah cakap. Akak ni banyak cakap orangnya tapi pilih2 topik kalau nak cakap banyak. Selalu yang jadi mangsa gegendang telinga students le. Depa cuit je akak sikit, haaa sediala tadah telinga dengau akak tazkirah๐.
Bab2 membawang ni akak kurengg. Makan bawang ye akak suka.
Alhamdulillah. I understand my true self. Doktor tu pesan, menulislah setiap hari. Kerana ianya adalah terapi. So akak berazam akan menulis. A note a day. Online and offline. Doakan akak istiqomah ye. Aamiin.
Kanan Kiri akak tu the Doctors.
Kanan kanan, kiri kiri dan belakang akak tu semua my brothers and sisters. I love all of you.
Rabu, 18 September 2019
Terakhir Kali
Sungguh. Benar.
Alhamdulillah
Allah swt beri saya peluang duduk berjaga semalaman, bercakap dgn arwah mak sejak dibawa keluar dr emergency room hingga ke helaan nafasnya yg terakhir.
Walau mak tak bersuara, kerdip matanya, linangan airmatanya tiap kali saya bisikkan al-Fatihah adalah kenangan yang tak mungkin dilupakan.
Saat saya sapukan air dibibirnya dan melihat mak menjilatnya~ Allahuakbar. Rasa pecah dada saya.
Kering airmata mak bagai kristal saat saya minta mak bertahan dan berbisik di telinganya ~ chik dah nak sampai. Mak tunggu adik ye. Jantung saya bagai dipalu. Kerana saya tau janjiNya tidakkan tercepat maupun terlewat.
Tiap titis airmata saya membacakan surah Yaasin takkan dapat menyamai titis airmata mak melahirkan membesarkan saya.
Allah swt beri saya peluang memandikan mak. Mensucikan mak. Mewudukkan mak. Untuk kali terakhir.
Waktu jenazah mak tiba di rumah untuk persinggahan kali terakhir, saya tak lepas menatap wajah mak. Dihujung kepalanya. Kerna selepas itu saya tau saya hanya akan dapat menatap gambarnya sahaja.
Alhamdulillah anak2 lelaki mak mengusung jenazahnya ke kubur. Menyambut jenazahnya di liang lahad. Membuka ikatan kafannya. Mengiringkan mak ke arah kiblat. Dan menyempurnakan pengkebumiannya.
Sungguh. Ingatan itu takkan pernah luput.
Sungguh. Rindu ini takkan pernah pudar. Apalagi terpadam.
Saya rindu mak. Serindu-rindunya.
Al-fatihah untuk mak, Allahyarhamah Saidah bt Buyong.
12/7/16
Alhamdulillah
Allah swt beri saya peluang duduk berjaga semalaman, bercakap dgn arwah mak sejak dibawa keluar dr emergency room hingga ke helaan nafasnya yg terakhir.
Walau mak tak bersuara, kerdip matanya, linangan airmatanya tiap kali saya bisikkan al-Fatihah adalah kenangan yang tak mungkin dilupakan.
Saat saya sapukan air dibibirnya dan melihat mak menjilatnya~ Allahuakbar. Rasa pecah dada saya.
Kering airmata mak bagai kristal saat saya minta mak bertahan dan berbisik di telinganya ~ chik dah nak sampai. Mak tunggu adik ye. Jantung saya bagai dipalu. Kerana saya tau janjiNya tidakkan tercepat maupun terlewat.
Tiap titis airmata saya membacakan surah Yaasin takkan dapat menyamai titis airmata mak melahirkan membesarkan saya.
Allah swt beri saya peluang memandikan mak. Mensucikan mak. Mewudukkan mak. Untuk kali terakhir.
Waktu jenazah mak tiba di rumah untuk persinggahan kali terakhir, saya tak lepas menatap wajah mak. Dihujung kepalanya. Kerna selepas itu saya tau saya hanya akan dapat menatap gambarnya sahaja.
Alhamdulillah anak2 lelaki mak mengusung jenazahnya ke kubur. Menyambut jenazahnya di liang lahad. Membuka ikatan kafannya. Mengiringkan mak ke arah kiblat. Dan menyempurnakan pengkebumiannya.
Sungguh. Ingatan itu takkan pernah luput.
Sungguh. Rindu ini takkan pernah pudar. Apalagi terpadam.
Saya rindu mak. Serindu-rindunya.
Al-fatihah untuk mak, Allahyarhamah Saidah bt Buyong.
12/7/16
Isnin, 10 Disember 2018
DIA CINTAKU
Hadirnya tak pernah diduga
tidak mencari
tidak juga dicari
namun Allah hadirkannya dalam diari hidupku.
sangat bermakna
walau bukan di mata yang lain
sangat berharga
walau tiada timbunan harta.
dia yang telah memberiku satu gelaran
ISTERI
dia yang telah mengangkat kembali martabat wanita ku.
dia yang mengajarku erti insan
dia yang mengajarku erti kasih sayang
dia yang mengajarku erti rindu
dia yang mengajarku hidup bukan untuk di sini.
aku dipinjamkan sebutir permata
dan kini aku perlu kembalikan semula kepadaNya.
walau tak lama
aku bahagia
walau tak lama
aku redha aku isterinya.
perginya membawa jiwaku bersama
janjiku padanya
aku akan jadi isterinya di dunia
dan bidadarinya di syurga.
terima kasih abang
atas cinta ini.
Al Fatihah buat suamiku cintaku jiwaku syurgaku
Allahyarham Hasri bin Hassan
06.10 - 02.12
tidak mencari
tidak juga dicari
namun Allah hadirkannya dalam diari hidupku.
sangat bermakna
walau bukan di mata yang lain
sangat berharga
walau tiada timbunan harta.
dia yang telah memberiku satu gelaran
ISTERI
dia yang telah mengangkat kembali martabat wanita ku.
dia yang mengajarku erti insan
dia yang mengajarku erti kasih sayang
dia yang mengajarku erti rindu
dia yang mengajarku hidup bukan untuk di sini.
aku dipinjamkan sebutir permata
dan kini aku perlu kembalikan semula kepadaNya.
walau tak lama
aku bahagia
walau tak lama
aku redha aku isterinya.
perginya membawa jiwaku bersama
janjiku padanya
aku akan jadi isterinya di dunia
dan bidadarinya di syurga.
terima kasih abang
atas cinta ini.
Al Fatihah buat suamiku cintaku jiwaku syurgaku
Allahyarham Hasri bin Hassan
06.10 - 02.12
Rabu, 1 Jun 2016
Dah setahun - Happy anniversary to me๐
Hari ni, 2015. Hari pertama aku melapor diri di sini. Bersama Azura. Yang sepatutnya menemani bersama-sama aku di sini, sepatutnya ๐ญ๐ญ.
Kelakar pulak bila diingat balik. Kami berdua tercongok duduk tunggu kat luar pintu utama bangunan admin. Tak tau nak pegi mana. Sambil2 tu sempat Zura snap gambar aku dengan baju kurung baru, handbag dan jam tangan hadiah perpisahan. Puas aku godek telepon nak cari gambar tu tapi tak jumpa.
Jangkaan kami akan ada ramai lagi yang sama-sama lapor diri. Tapi tak nampak pulak kelibat kawan-kawan tu. Penat menunggu, aku dan Zura bertanya pada penyambut tetamu. Barulah tau kenapa hanya kami berdua aje. Sebab yang lain-lain tu adalah pegawai dalaman yang mana perjumpaan bersama pengarah diaturkan kemudian.
Usai lapor diri, Zura kembali ke shah alam. Aku? Fiza tunjukkan jalan ke JP. Suspen ada. Debau apa lagi. Sebab tak tau siapa yang akan aku temui. Tapi yang pasti ada Hadijah dan Suzana.
Alhamdulillah. Hari pertama semua berjalan lancar. Tapi adatlah jadi orang baru. Jadi lone ranger kejap. Nak2 pulak kena duduk dalam bilik. Sepanjang 16 tahun aku berkhidmat di shah alam, work station aku open space. Aku boleh nampak orang lalu lalang. Boleh dengar suara Laila nun di hujung bilik. Kat sini, mati kutu kejap aku dibuatnya. Nasib baik hari kedua aku kena outstation. Balik ke shah alam. Fuh lega boleh jumpa kawan2 lama.
Tapi nak tak nak aku kena biasakan diri. Terutamanya dengan panggilan puan. Dan disebabkan panggilan tu aku selalu kelaparan kat ofis. Takde sapa nak ajak aku join depa pi breakfast๐. Aku tak tau depa segan ke atau takut dengan aku. Aku pulak pesen kena isi perut sebelum jam 9. Dulu selalunya lepas punch card aje ake terus masuk pantri. Makan. Tapi masa mula2 datang sini, tak tau nak beli sarapan kat mana. Hinggakan satu hari tu aku paksa depa terima aku nak join breakfast dengan depa. Punyala suspen Zali, ketua rombongan.
Alhamdulillah. Hari ni dah setahun aku di sini. Manis, masin, masam, pahit semua ada. Tapi aku okay aje. Aku ambil yang wajib. Yang sunat kalau perlu aku boleh timbangtara. Dalam hidup ni tak semua kena ikut buku. Sebab tak semua kita sama. So, chill. Happy 1st anniversary to me๐๐.
Kelakar pulak bila diingat balik. Kami berdua tercongok duduk tunggu kat luar pintu utama bangunan admin. Tak tau nak pegi mana. Sambil2 tu sempat Zura snap gambar aku dengan baju kurung baru, handbag dan jam tangan hadiah perpisahan. Puas aku godek telepon nak cari gambar tu tapi tak jumpa.
Jangkaan kami akan ada ramai lagi yang sama-sama lapor diri. Tapi tak nampak pulak kelibat kawan-kawan tu. Penat menunggu, aku dan Zura bertanya pada penyambut tetamu. Barulah tau kenapa hanya kami berdua aje. Sebab yang lain-lain tu adalah pegawai dalaman yang mana perjumpaan bersama pengarah diaturkan kemudian.
Usai lapor diri, Zura kembali ke shah alam. Aku? Fiza tunjukkan jalan ke JP. Suspen ada. Debau apa lagi. Sebab tak tau siapa yang akan aku temui. Tapi yang pasti ada Hadijah dan Suzana.
Alhamdulillah. Hari pertama semua berjalan lancar. Tapi adatlah jadi orang baru. Jadi lone ranger kejap. Nak2 pulak kena duduk dalam bilik. Sepanjang 16 tahun aku berkhidmat di shah alam, work station aku open space. Aku boleh nampak orang lalu lalang. Boleh dengar suara Laila nun di hujung bilik. Kat sini, mati kutu kejap aku dibuatnya. Nasib baik hari kedua aku kena outstation. Balik ke shah alam. Fuh lega boleh jumpa kawan2 lama.
Tapi nak tak nak aku kena biasakan diri. Terutamanya dengan panggilan puan. Dan disebabkan panggilan tu aku selalu kelaparan kat ofis. Takde sapa nak ajak aku join depa pi breakfast๐. Aku tak tau depa segan ke atau takut dengan aku. Aku pulak pesen kena isi perut sebelum jam 9. Dulu selalunya lepas punch card aje ake terus masuk pantri. Makan. Tapi masa mula2 datang sini, tak tau nak beli sarapan kat mana. Hinggakan satu hari tu aku paksa depa terima aku nak join breakfast dengan depa. Punyala suspen Zali, ketua rombongan.
Alhamdulillah. Hari ni dah setahun aku di sini. Manis, masin, masam, pahit semua ada. Tapi aku okay aje. Aku ambil yang wajib. Yang sunat kalau perlu aku boleh timbangtara. Dalam hidup ni tak semua kena ikut buku. Sebab tak semua kita sama. So, chill. Happy 1st anniversary to me๐๐.
![]() |
| 30 mei 2015 - satu hijrah |
Selasa, 31 Mei 2016
Cerita hari ini
16 Mei dah mula gerak kerja. Hasrat murni warga JKE khasnya dibantu beberapa tenaga kerja dari lain-lain jabatan dan unit. Membantu pihak Masjid as-Suja'ah, dalam membersih peralatan dan kawasan masjid sempena menyambut ketibaan Ramadhan tak lama lagi. Tak terkecuali memasang pendawaian elektrik serta menyumbang kipas angin bagi menampung keperluan jemaah nanti. Tenaga kerja JP yang terlibat menyumbang kepakaran mengemaskini perakaunan masjid serta merekod inventori aset.
Alhamdulillah. Pagi tadi telah diadakan majlis penutup. Mudah-mudahan sumbangan kecil ini memberi keselesaan kepada para jemaah nanti.

Usai majlis, berkejar balik ke pejabat. Majlis meraikan pertukaran staf. Adat dalam perkhidmatan. Bertukar dan berpindah. Biasa. Kami menerima 2 staf baru. Dan melepaskan 2 staf yang banyak berjasa.
Untuk Pn Kairani dan En Mohd Firdaus, selamat datang ke JP. Dan buat Pn Maya serta En Saiful, selamat bertugas di tempat baru. InshaAllah silaturrahim akan kekal terjalin.
Selamat jalan Maya. Moga kita akan bertemu lagi๐
Alhamdulillah. Pagi tadi telah diadakan majlis penutup. Mudah-mudahan sumbangan kecil ini memberi keselesaan kepada para jemaah nanti.

![]() |
| Group JP menyumbang dalam mengemaskini sistem perakaunan masjid. |
Usai majlis, berkejar balik ke pejabat. Majlis meraikan pertukaran staf. Adat dalam perkhidmatan. Bertukar dan berpindah. Biasa. Kami menerima 2 staf baru. Dan melepaskan 2 staf yang banyak berjasa.
Untuk Pn Kairani dan En Mohd Firdaus, selamat datang ke JP. Dan buat Pn Maya serta En Saiful, selamat bertugas di tempat baru. InshaAllah silaturrahim akan kekal terjalin.
Isnin, 30 Mei 2016
Jejak sahabat
Hidup dan kehidupan. Banyak warna. Bermacam cerita.
Apa yang ada di sekeliling kita. Tak semua difahami. Kerana kita tidak berada di dalamnya.
Aku tabik kawan-kawan aku. Megat. Rizal. Maimon. Berikhtiar menemukan kawan.
Berusaha menjejak sahabat. Maimon sanggup datang dari Perak. Bermalam di rumah adik. Nak join jumpa Ija. Kecil sangat rasa diri. Selalu bertangguh dan beralasan bila diajak.
Rancang, pakat melalui mesej. Kami nak melawat Ija, kata Megat. Kalau lapang jemputlah bersama kami. Congak sana, congak sini. At last, aku kata in sha Allah, ada rezeki kita jumpa ye.
Semalam, hadir jemputan kenduri kahwin di Port Klang. Adatlah bila berjumpa kawan-kawan lama, satu jam jadi dua. Mata kejap-kejap belek jam. Janji pukul 3 nak jumpa di stesen bas Greenwood. Tapi pukul 3.20 pun belum gerak lagi . Dalam hati, takpelah takde rezeki nak jumpa kali ni.
Jam 3.30 baru gerak dari Port Klang. Mesti depa dah sampai rumah Ija. Dalam hati redha ajelah. Aku teks Megat. Megat jalanlah dulu ye. Kalau ada rezeki kita jumpa. Tup-tup Megat balas. Kami baru sampai Selayang. Alhamdulillah. Masih ada harapan nak berjumpa kawan-kawan.
Akhirnya berjumpa juga kami, datang dari 3 penjuru - BB, Klang dan Port Klang. Megat dan Rizal jadi ketua rombongan dan pemandu arah. Menjemput aku dan Aizura yang tersesat. Maimon dah standby di rumah Ija.
Gembiranya dapat jumpa Ija, Maimon dan Aizura. Sahabat zaman kecil aku. 38 tahun terpisah. Makcik Nyian, mak Ija masih ingat semua kenangan kami kecik-kecik dulu. Semua sedara mara aku masih dalam ingatannya. Sepatah kata Makcik Nyian, macamna makcik tak ingat kamu, anak Baharom. Masa kamu lahir abah kamu bagi nama kamu Haniza. Kata Makcik, masa Ija lahir, Pakcik Idrus tanya abah kamu, nak bubuh nama apa anaknya ni. Depa pakat dua orang, anak aku Haniza, ko bubuh nama anak ko Norliza. Dan bila sekolah kami sekelas.
Kami mengimbau kenangan manis. Segala selok-belok, blok berapa, lorong berapa, adik-beradik berapa, abang adik nama apa, semua kami ingat. Sebab bila berkawan, habis semua nama mak bapak adik beradik kawan kami akan tahu. Mana taknya. Kami-kami yang sebaya ni dah tentulah main sama-sama. Bila geng abang kakak main, kami pun join sama. Lapar, dahaga, mana dan aje singgah makan minum rumah sesiapa. Itulah indahnya hidup kanak-kanak dulu.
In sha Allah, silaturrahim akan terus ditaut selepas ini. Sementelah Megat pun ada bercadang nak kumpulkan kawan-kawan sekelas Rajin. Sebab kami memang rapat dan ingatan itu lebih kuat. Maimon aje dari kelas Usaha. Sepatah kata Mon, tak acilah. Mon pun nak join juga. Don wori Mon, nanti kita jemput Mon sekali ye.
Alhamdulillah punya sahabat yang sangat mengambil berat. Janjinya, pertemuan semalam adalah pembuka jalan kepada pertemuan seterusnya (sebab dah tau jalan nak pi rumah). In sha Allah doa kami sentiasa ada untuk sahabat semua. Semoga di bulan mulia Syaaban ini yang membawa ke Ramadhan akan membawa sinar bahagia buat sahabat. Aamiin.
Apa yang ada di sekeliling kita. Tak semua difahami. Kerana kita tidak berada di dalamnya.
Aku tabik kawan-kawan aku. Megat. Rizal. Maimon. Berikhtiar menemukan kawan.
Berusaha menjejak sahabat. Maimon sanggup datang dari Perak. Bermalam di rumah adik. Nak join jumpa Ija. Kecil sangat rasa diri. Selalu bertangguh dan beralasan bila diajak.
Rancang, pakat melalui mesej. Kami nak melawat Ija, kata Megat. Kalau lapang jemputlah bersama kami. Congak sana, congak sini. At last, aku kata in sha Allah, ada rezeki kita jumpa ye.
Semalam, hadir jemputan kenduri kahwin di Port Klang. Adatlah bila berjumpa kawan-kawan lama, satu jam jadi dua. Mata kejap-kejap belek jam. Janji pukul 3 nak jumpa di stesen bas Greenwood. Tapi pukul 3.20 pun belum gerak lagi . Dalam hati, takpelah takde rezeki nak jumpa kali ni.
Jam 3.30 baru gerak dari Port Klang. Mesti depa dah sampai rumah Ija. Dalam hati redha ajelah. Aku teks Megat. Megat jalanlah dulu ye. Kalau ada rezeki kita jumpa. Tup-tup Megat balas. Kami baru sampai Selayang. Alhamdulillah. Masih ada harapan nak berjumpa kawan-kawan.
Akhirnya berjumpa juga kami, datang dari 3 penjuru - BB, Klang dan Port Klang. Megat dan Rizal jadi ketua rombongan dan pemandu arah. Menjemput aku dan Aizura yang tersesat. Maimon dah standby di rumah Ija.
Gembiranya dapat jumpa Ija, Maimon dan Aizura. Sahabat zaman kecil aku. 38 tahun terpisah. Makcik Nyian, mak Ija masih ingat semua kenangan kami kecik-kecik dulu. Semua sedara mara aku masih dalam ingatannya. Sepatah kata Makcik Nyian, macamna makcik tak ingat kamu, anak Baharom. Masa kamu lahir abah kamu bagi nama kamu Haniza. Kata Makcik, masa Ija lahir, Pakcik Idrus tanya abah kamu, nak bubuh nama apa anaknya ni. Depa pakat dua orang, anak aku Haniza, ko bubuh nama anak ko Norliza. Dan bila sekolah kami sekelas.
Kami mengimbau kenangan manis. Segala selok-belok, blok berapa, lorong berapa, adik-beradik berapa, abang adik nama apa, semua kami ingat. Sebab bila berkawan, habis semua nama mak bapak adik beradik kawan kami akan tahu. Mana taknya. Kami-kami yang sebaya ni dah tentulah main sama-sama. Bila geng abang kakak main, kami pun join sama. Lapar, dahaga, mana dan aje singgah makan minum rumah sesiapa. Itulah indahnya hidup kanak-kanak dulu.
In sha Allah, silaturrahim akan terus ditaut selepas ini. Sementelah Megat pun ada bercadang nak kumpulkan kawan-kawan sekelas Rajin. Sebab kami memang rapat dan ingatan itu lebih kuat. Maimon aje dari kelas Usaha. Sepatah kata Mon, tak acilah. Mon pun nak join juga. Don wori Mon, nanti kita jemput Mon sekali ye.
![]() |
| Dalam erat genggaman tangan, sempat Aizura bertanya soalan cepumas. |
![]() |
| Bersama Ija dan keluarganya, dan Megat serta Rizal |
![]() |
| Jejak sahabat Maimon, selepas beberapa kali tertunda nak jumpa. |
![]() |
| Ija, Maimon, aku dan Aizura |
Alhamdulillah punya sahabat yang sangat mengambil berat. Janjinya, pertemuan semalam adalah pembuka jalan kepada pertemuan seterusnya (sebab dah tau jalan nak pi rumah). In sha Allah doa kami sentiasa ada untuk sahabat semua. Semoga di bulan mulia Syaaban ini yang membawa ke Ramadhan akan membawa sinar bahagia buat sahabat. Aamiin.
Khamis, 26 Mei 2016
Audit diri
Pagi tadi berlangsung tazkirah Ihya Ramadhan di Pusat Islam PMM. Juga anjuran KSK. Usai majlis tetamu dihidangkan juadah ringan. Ringan tak ringanlah jugak. Siap dengan kari kambing. Finger liking good dengarnya. Hingga ramai yang minta contact no chef.
Petang tadi, diadakan brief talk on Diabetic. Oleh pasukan dari Mahkota Medical. Salah seorang darinya adalah alumni JP. Brief but very informative. Ditunjukkan punca-punca diabetes. Kesan dan akibat. Dan cara-cara mengawal serta mencegah diabetes.
Sumber gula antaranya adalah beras. Baru tau apa beza sebenar dari sudut kesihatan antara beras putih, beras perang, beras basmathi, beras siam. Bezanya kadar penyerapan gula dalam darah. Yang paling cepat terserap ialah beras putih. Yang paling lambat - beras perang. So mulalah memakan beras perang ye lepas ni huhu
Sesiapa yang dah ter'ada' diabetes tu dan disarankan mengambil ubat secara berterusan, ikutlah nasihat pakar. Jangan skip ubat hanya kerana orang kata banyak makan ubat akan merosakkan buah pinggang. Sepatah kata Pn Hazliza, buah pinggang rosak bukan disebabkan oleh ubat. Bila kita tak makan ubat, gula dalam darah semakin membukit dan itulah punca sebenar yang akan merosakkan buah pinggang.
Sekarang ni di fb sibuk ramai yang post tentang diet atkins. Aku pun malu-malu alah tanya kat Maah semalam. Diet atkins tu apa Maah? Maah kata diet makan sayur dan buah aje puan. Tak makan nasi.
Sebenarnya untuk kekal sihat dan bertenaga, karbohidrat adalah perlu. Tak boleh tak makan nasi langsung. tapi makan dalam kuantiti yang mencukupi. Bila disarankan makan nasi 1/4 pinggan sahaja, masing-masing mengeluh. Ala lapo le macam ni๐ข.
![]() |
| Bersama Maah, Hanim dan Nurol |
![]() |
| Maah cover mata tak nak tengok kuku cagu |
Selesai talk dijalankan pemeriksaan gula, tekanan darah dan degupan jantung serta bmi. Masing-masing takjub tengok alat yang diguna untuk ukur bmi. The best part dalam pemeriksaan bmi ialah mengukur kandungan miserable fats dalam organ. Sebabnya kandungan miserable fats ni menentukan bioage seseorang. Hahaha hanya kerana miserable fats aku 6 bioage aku bertambah 4 tahun dari usia sebenar. Waaaaaa ๐ญ๐ญ๐ญ! Maknanya bioage yang cik meaww dalam fb cakap tu membohong la ye๐ก.
![]() |
| The ladies queuing for bp test |
![]() | |
| Hazma, Eva, Mid and Esly. Eva je pandang kamera sebab dia muda dari usia |
![]() |
| Envy kat Eva. She is 8 years younger that her actual age๐ |
![]() |
| Me and Zara. The machine recorded we are sebaya๐ |
![]() |
| My result. Still okay. But have to get rid off the miserable fats |
Gotta do something with it. So petang tadi, jog dengan anak keliling taman perumahan. 1/2 jam aje. Day 1 warm up dulu. Jalan. Lari-lari anak. Habis semua lorong aku masuk. Balik rumah rehat. Sedar-sedar dah azan Maghrib. Pengsan mak๐๐๐. Mudah-mudahan aku akan teruskan aktiviti jog untuk kesihatan diri.
![]() |
| First day jog dengan anak bongsu. |
Selasa, 24 Mei 2016
Moh kita bersukan...Part 2
Bermula 18 mei - indoor games. Juara keseluruhan dengan 1 emas dan 2 perak. Diikuti dengan 1 gangsa untuk catur (w).
Khamis minggu lepas berlangsung pertandingan petanque dan bola tampar. Petanque bertahan hingga suku akhir. Tiada rezeki nak kumpul pingat dari sukan padang. Never mind. Tak menang pingat, kita menang tubuh sihat๐ช.
Jumaat - the girls enjoying themselves dengan futsal. Gangsa. Hebat dema. First trial. Depa kata kami berlatih aje ni puan. Sebab tu dapat gangsa. Tahun depan we go for gold. Chaiyok!
Semalam ceria berbaju pink, mereka berseronok di MIBC. Berbowling mereka beramai-ramai. Satu lagi emas untuk JP.
Setakat pagi tadi, JP berkongsi tempat ke 3 bersama JKM dengan 2 emas dan 2 gangsa. Kemenangan petang ini adalah penting untuk menjarakkan kedudukan kami๐ฅ.
Dari pagi tadi berlangsung perlawanan badminton. Staf aku turun penuh semangat. Mempertahankan kejuaraan 2 tahun berturut-turut. Menjelang petang dikhabarkan mereka berjaya mara ke peringkat akhir menentang JKA. Untuk mara ke akhir, bukan mudah. Sepatah kata Zali, teruk saya kena bantai 11-2, 11-3. Saya kata okayla tu. Sebab shuttle tu kita tak boleh pegang. Kalau boleh pegang, senang cerita.
Aku luangkan masa untuk bersama-sama mereka. Masuk aje pusat sukan Rakime siap inform aku. Puan, tekanan sangat tinggi ni. Diaorang takut nak lawan kita. Tapi kami lagi takut sebab nak pertahankan maruah.
Aku kata takpe. Yang penting kita lawan. Hoirie & Saiful, Zali & Hamam (beregu yang menceriakan petang kami๐), Lina & Azu, Rus & Fizz serta gandingan Rakime & Aidi (pemain impot๐). Semangat juang mereka sangat tinggi. Azu sempat terpelecok tapi meneruskan permainan hingga menang. Konsentrasi Fizz sedikit terganggu bila anaknya turut masuk gelanggang. Namun akhirnya menang untuk menjadikan seri 2-2. Dan gandingan Kime serta Aidi berjaya melenyapkan impian JKA untuk merampas kejuaraan pada kali ini.
Congrats to all, the players and supporters.
Kita nantikan games yang seterusnya esok.
![]() |
| Day 1 medallists |
Khamis minggu lepas berlangsung pertandingan petanque dan bola tampar. Petanque bertahan hingga suku akhir. Tiada rezeki nak kumpul pingat dari sukan padang. Never mind. Tak menang pingat, kita menang tubuh sihat๐ช.
![]() |
| Pemain dan penyokong bola tampar. Gigih mereka berlatih hingga Hidayat injured. |
![]() |
| Geng petanque. Pose dulu! |
Jumaat - the girls enjoying themselves dengan futsal. Gangsa. Hebat dema. First trial. Depa kata kami berlatih aje ni puan. Sebab tu dapat gangsa. Tahun depan we go for gold. Chaiyok!
![]() |
| The bronze girls in lavender |
Semalam ceria berbaju pink, mereka berseronok di MIBC. Berbowling mereka beramai-ramai. Satu lagi emas untuk JP.
![]() |
| Nak enter frame jugak sebab tak dapat ikut ke MIBC๐ญ |
![]() |
| The bowlers in pink๐ The golden boys. |
Setakat pagi tadi, JP berkongsi tempat ke 3 bersama JKM dengan 2 emas dan 2 gangsa. Kemenangan petang ini adalah penting untuk menjarakkan kedudukan kami๐ฅ.
![]() |
| Pungutan pingat setakat pagi tadi. |
Dari pagi tadi berlangsung perlawanan badminton. Staf aku turun penuh semangat. Mempertahankan kejuaraan 2 tahun berturut-turut. Menjelang petang dikhabarkan mereka berjaya mara ke peringkat akhir menentang JKA. Untuk mara ke akhir, bukan mudah. Sepatah kata Zali, teruk saya kena bantai 11-2, 11-3. Saya kata okayla tu. Sebab shuttle tu kita tak boleh pegang. Kalau boleh pegang, senang cerita.
Aku luangkan masa untuk bersama-sama mereka. Masuk aje pusat sukan Rakime siap inform aku. Puan, tekanan sangat tinggi ni. Diaorang takut nak lawan kita. Tapi kami lagi takut sebab nak pertahankan maruah.
Aku kata takpe. Yang penting kita lawan. Hoirie & Saiful, Zali & Hamam (beregu yang menceriakan petang kami๐), Lina & Azu, Rus & Fizz serta gandingan Rakime & Aidi (pemain impot๐). Semangat juang mereka sangat tinggi. Azu sempat terpelecok tapi meneruskan permainan hingga menang. Konsentrasi Fizz sedikit terganggu bila anaknya turut masuk gelanggang. Namun akhirnya menang untuk menjadikan seri 2-2. Dan gandingan Kime serta Aidi berjaya melenyapkan impian JKA untuk merampas kejuaraan pada kali ini.
![]() |
| The champs for 3 consecutive years. Bravo JP!! |
Congrats to all, the players and supporters.
Kita nantikan games yang seterusnya esok.
Isnin, 23 Mei 2016
Tetamu jauh dan dekat
Minggu lepas meeting tergempar. Bukanle tergempar sebab isu serius. Tapi short notice. Isi cerita, nak terima tetamu jauh. Delegasi anak-anak SMA dari Indonesia.
Pelan awal, selesai sesi taklimat dan suai mesra, delegasi akan dibawa melawat kampus terutamanya 5 jabatan akademik induk. Fokus - hospitaliti dan pelancongan serta bisnes.
Pada hari kejadiannya pagi tadi, prinsipal yang mengiringi delegasi dah tak larat nak round semua. Termasuk 2 LO kami, Pn Nani dan En Jais. Sepatah kata Pn Nani, energetik sungguh bebudak ni. Tak larat ngejau๐๐.
Delegasi singgah di JPH, JP dan JKE. JKA dan JKM ambik bau aje. Sempatlah aku menerangkan serba sedikit program pengajian di Jabatan Perdagangan. Harapnya lepas ni nanti akan ada kerjasama 2 hala antara kami.
Menjelang petang, aku menanti ketibaan sahabat sekolah menengah dari Perak. Datang ke Merlimau untuk urusan pendaftaran pengajian anaknya di UiTM Jasin. Aku tawarkan diri untuk carikan tempat penginapan di poli. Tapi penuh la pulak. Alhamdulillah, dapat juga homestay Ayah Soh Taman Merlimau Bestari. Townhouse.
Berbual dengan Cik Tati masa ambil kunci tadi - ada orang dari kelantan dah call sebelum you. Tapi dia nak discuss dulu. Lepas tu you call and confirm booking. Rezeki you sebab confirm awal. Orang tu nak sewa 3 malam. Tapi kami dahulukan siapa yang confirm dulu walaupun you sewa satu malam aje. Terima kasih banyak Cik Tati kerana memudahkan urusan sahabat saya. Moga Allah panjangkan rezeki anda sekeluarga.
Alhamdulillah dapat bertemu Rohana sekeluarga di sini. Selfie kat medan selera aje sebab rushing nak masuk ofis balik.Dan of course gambar ni masuk wasap group
๐Kintarian di hati๐. Bukti pertemuan sahabat☺.
Moga esok dipermudahkan segala urusan sahabatku sekeluarga. Aamiin.
Pelan awal, selesai sesi taklimat dan suai mesra, delegasi akan dibawa melawat kampus terutamanya 5 jabatan akademik induk. Fokus - hospitaliti dan pelancongan serta bisnes.
Pada hari kejadiannya pagi tadi, prinsipal yang mengiringi delegasi dah tak larat nak round semua. Termasuk 2 LO kami, Pn Nani dan En Jais. Sepatah kata Pn Nani, energetik sungguh bebudak ni. Tak larat ngejau๐๐.
Delegasi singgah di JPH, JP dan JKE. JKA dan JKM ambik bau aje. Sempatlah aku menerangkan serba sedikit program pengajian di Jabatan Perdagangan. Harapnya lepas ni nanti akan ada kerjasama 2 hala antara kami.
![]() |
| Penerangan ringkas di JPH, JP dan JKE |
Menjelang petang, aku menanti ketibaan sahabat sekolah menengah dari Perak. Datang ke Merlimau untuk urusan pendaftaran pengajian anaknya di UiTM Jasin. Aku tawarkan diri untuk carikan tempat penginapan di poli. Tapi penuh la pulak. Alhamdulillah, dapat juga homestay Ayah Soh Taman Merlimau Bestari. Townhouse.
Berbual dengan Cik Tati masa ambil kunci tadi - ada orang dari kelantan dah call sebelum you. Tapi dia nak discuss dulu. Lepas tu you call and confirm booking. Rezeki you sebab confirm awal. Orang tu nak sewa 3 malam. Tapi kami dahulukan siapa yang confirm dulu walaupun you sewa satu malam aje. Terima kasih banyak Cik Tati kerana memudahkan urusan sahabat saya. Moga Allah panjangkan rezeki anda sekeluarga.
Alhamdulillah dapat bertemu Rohana sekeluarga di sini. Selfie kat medan selera aje sebab rushing nak masuk ofis balik.Dan of course gambar ni masuk wasap group
๐Kintarian di hati๐. Bukti pertemuan sahabat☺.
Moga esok dipermudahkan segala urusan sahabatku sekeluarga. Aamiin.
Ahad, 22 Mei 2016
Usia emas....
Kata orang bila menjangkau usia 40an, luangkan masa. Cari kawan-kawan. Ziarah rakan. Jalin persahabatan. Taut ukhuwah. Lapangkan masa hadiri jemputan. Majlis ilmu atau makan-makan.
Aku? Setahun lagi, panjang usia, ada rezeki akan bertemu usia 50an. Dulu, networking kurang. Rasa tiada keperluan. Dunia aku, rumah-pejabat, pejabat-rumah. Di antara dua lokasi tu adale lain-lain lokasi yang disinggah - pasar, sekolah anak-anak. Yang wajib singgah.
Mencari kawan, bertemu sahabat, tersangat jarang. Mungkin kerana keadaan. Tapi sekarang aku cuba mencari ruang, mencipta peluang. Temui rakan yang lama tak bersapa. Bina ukhuwah dengan sahabat-sahabat baru (kadang-kadang tumpang sahabat orang lain). Dan cuba penuhi jemputan jika ada kesempatan.
Hujung minggu ini, penuhi undangan sahabat sekolah rendah, meramaikan rombongan merisik untuk anak saudaranya. Berpeluang bertemu sahabat yang telah lebih 30 tahun terpisah. Sahabat sepermainan. Riuh Bitah bercerita dalam loghat peraknya yang masih pekat. Membahasakan dirinya aye. Kata Bitah sebenonya nak sebut saya, tapi kecik-kecik dulu pelat. Tu yang jadi aye. Walau telah 30 tahun berpijak di bumi merah kuning. Ketawa mengekek dia bila dikenang betapa lasak dan nakalnya dia dulu. Semua budak lelaki takut dengan dia hatta yang paling nakal sekalipun. Seingat aku dulu aku kecik dan pendek dari dia. Tapi la ni aku pulak yang terlebih tinggi dari dia.
Dan hari ini aku menerima 'menantu' angkat. Kami sekeluarga memenuhi jemputan walimatulurus anak didikku, Azrina bersama pasangannya Hisyam.
Dia merupakan pelajar kumpulan projek akhir di bawah seliaanku. Riuh. Mesra. Dan manja. Kebetulan kakaknya adalah rakan sekerja aku di Shah Alam dulu. Tahniah Azrina. Didoakan moga hubungan yang dibina berakhir di jannah. Aamin.
Dan hari ni baru aku tahu di mana letaknya Subang Bestari walaupun 16 tahun 5 bulan aku bermastautin di Shah Alam. Selama ni tau sebut je. Dan yang lebih excitednya, hari ni first time aku guna waze cari dewan mbsa. Excited giler tengok anak panah tu guide kereta aku sampai depan pagar dewan baq hang ๐๐๐. Selama hari ni aku kebal dengan old school of thought aku - refer to signboard or ask for landmark.
In sha Allah, kerana 'dia' dan dengan izinNya aku semakin faham erti persahabatan. Ziarah dan sembang santai dalam menunaikan tanggungjawab memenuhi undangan, membuka mata dan meluaskan pandanganku tentang erti hidup dan kehidupan. Moga akan ada lebih kesempatan untuk aku menikmati indahnya ukhuwah persahabatan.
Aku? Setahun lagi, panjang usia, ada rezeki akan bertemu usia 50an. Dulu, networking kurang. Rasa tiada keperluan. Dunia aku, rumah-pejabat, pejabat-rumah. Di antara dua lokasi tu adale lain-lain lokasi yang disinggah - pasar, sekolah anak-anak. Yang wajib singgah.
Mencari kawan, bertemu sahabat, tersangat jarang. Mungkin kerana keadaan. Tapi sekarang aku cuba mencari ruang, mencipta peluang. Temui rakan yang lama tak bersapa. Bina ukhuwah dengan sahabat-sahabat baru (kadang-kadang tumpang sahabat orang lain). Dan cuba penuhi jemputan jika ada kesempatan.
Hujung minggu ini, penuhi undangan sahabat sekolah rendah, meramaikan rombongan merisik untuk anak saudaranya. Berpeluang bertemu sahabat yang telah lebih 30 tahun terpisah. Sahabat sepermainan. Riuh Bitah bercerita dalam loghat peraknya yang masih pekat. Membahasakan dirinya aye. Kata Bitah sebenonya nak sebut saya, tapi kecik-kecik dulu pelat. Tu yang jadi aye. Walau telah 30 tahun berpijak di bumi merah kuning. Ketawa mengekek dia bila dikenang betapa lasak dan nakalnya dia dulu. Semua budak lelaki takut dengan dia hatta yang paling nakal sekalipun. Seingat aku dulu aku kecik dan pendek dari dia. Tapi la ni aku pulak yang terlebih tinggi dari dia.
![]() |
| Bersama Hasri, Mail, Yam dan Bitah. |
Dan hari ini aku menerima 'menantu' angkat. Kami sekeluarga memenuhi jemputan walimatulurus anak didikku, Azrina bersama pasangannya Hisyam.
Dia merupakan pelajar kumpulan projek akhir di bawah seliaanku. Riuh. Mesra. Dan manja. Kebetulan kakaknya adalah rakan sekerja aku di Shah Alam dulu. Tahniah Azrina. Didoakan moga hubungan yang dibina berakhir di jannah. Aamin.
![]() |
| Tahniah Azrina dan Hisyam๐ |
Dan rezekiku dapat berjumpa dengan adik kesayangan aku, Zuliana. Hampir 10 bulan tidak bersua muka. Masih kekal awet muda dan mesra dalam santunnya.
![]() |
| Rohaida (kakak Azrina), aku, Zuliana dan Zalina. Pertemuan semula rakan sekerja PSA.❤ |
Dan hari ni baru aku tahu di mana letaknya Subang Bestari walaupun 16 tahun 5 bulan aku bermastautin di Shah Alam. Selama ni tau sebut je. Dan yang lebih excitednya, hari ni first time aku guna waze cari dewan mbsa. Excited giler tengok anak panah tu guide kereta aku sampai depan pagar dewan baq hang ๐๐๐. Selama hari ni aku kebal dengan old school of thought aku - refer to signboard or ask for landmark.
In sha Allah, kerana 'dia' dan dengan izinNya aku semakin faham erti persahabatan. Ziarah dan sembang santai dalam menunaikan tanggungjawab memenuhi undangan, membuka mata dan meluaskan pandanganku tentang erti hidup dan kehidupan. Moga akan ada lebih kesempatan untuk aku menikmati indahnya ukhuwah persahabatan.
Jumaat, 20 Mei 2016
Gen TVET
Hajat di hati beso sangat.
Nak masuk pertandingan edola la, emcc la, eConvergence la. Tapi tak pandai. Tak dan lagi nak belajo teknik-teknik tu.
Last pikir, try la masuk kategori bergambar Gen TVET. Walaupun tak mahir nak shoot gambo. Kamera DSLR pun takde.
Aku redah aje. Paksa Maah dan Maini join group aku. Sebab aku plan nak shoot gambar yang berkaitan dengan subjek digital entrepreneurship. Agaknya sebab takut ke, idakpun segan ke dengan aku, dema setuju aje.
Dari april berganti mei. Tak siap-siap juga projeknya. Nak 4 keping gambo aje. Tapi disebabkan situasi yang disyaratkan tu, projek mini ni memakan masa.
Kategori 1 : I am TVET
Model 'terpaksa' kami, Indra dan Intan, redha je ikut arahan. Dalam sibuk-sibuk final exam, aku paksa dema beraksi. Settle satu kategori.
Kategori 2 : Tools of the trade
Takde masalah. Susun-susun alat, gajet, snap pic. Siap.
Kategori 3 : TVET Industrial Mentors
Hat ni problem sikit. Mula-mula nak tangkap Fizo Omar. Tapi sebab jadual dia penuh tak dapekla nak nolongnya.
Nasib baik Maah dan Maini bagi idea (depa ni memang banyak idea). 'Puan, kita ada sorang alumni yang buka butik Bawal Ratu di Shah Alam. Kita shoot dengan dia ajelah', cadang Maah. Saya okay aje. Tapi masalahnya jauh nau nak pergi shoot gambaunya. Tapi Maah kata don wori puan. Saya dengan Maini nak cuti-cuti Malaysia seminggu. Nanti kitorang singgah Shah Alam. Dengan syarat puan luluskan permohonan cuti kami ye. Sempat Maah cucuk jarum๐. Alhamdulillah. Selesai satu lagi kategori. Depa siap beli tudung bawal swarovski RM100 itupun lepas diskaun 50%!
Cabaran terakhir, nak shoot untuk kategori Little TVET. Syaratnya mesti kanak-kanak berusia di bawah 10 tahun. Dah booking anak teruna Aleyzan. Time ready nak shooting, depa exam pulak. Switch to anak dara Suzana. Pun sama. Minggu exam. Bukan salah sekolah depa buat exam. Salahnya aku. Suka buat kerja last minute.
Petang semalam siap bawa balik kamera. Konon kalau ada rezeki boleh shoot gambar anak jiran sebelah rumah. Takde la pulak budak-budak main basikal kat depan rumah. Adoi. Hari ni dateline kena hantar. Jammed sekejap otak. Anak sapa la aku nak pinjam ni๐. Semalam dah letih sangat, pukul 9 aku dah ๐ด. Pasal gambo budak tu esok jela aku pikir. Mudah-mudahan dapat ilham masa tidur nanti. Huh! Sampai ke pagi aku kroh kroh lena.
Pagi tadi ada mesyuarat jam 9.30. Dari rumah aku dah siap bawa tablet lenovo dengan kamera. Stabdby dalam kereta. Kut-kut jumpa budak-budak comel kat mana-mana, aku terjah je la hiks hiks๐.
Selesai mesyuarat, aku bergegas ke kedai cermin mata seberang jalan depan poli. Cermin mata aku dah retak tapi aku belasah je pakai. Selagi bingkainya boleh sangkut kat telinga. Tup-tup 2 hari lepas, aku 'terduduk' atas cermin mata tu. Plak. Adoi! Confirm patah punya. Ya lah muatan berat 60kg๐๐. So kena la buat baru.
Habis urusan aku ngok ngek ngok ngek dengan adik-adik di kedai cermin mata tu, aku pun gerak nak ambil anak-anak balik sekolah. Masa aku hidupkan enjin kereta, on aircond bagi sejuk dulu, mata aku tertangkap kelibat seorang ibu dengan 2 anaknya yang baru balik dari sekolah tadika. Apalagi, aku terjah le cepat-cepat. Peluang jangan ditolak.
Dengan muka tak malunya, aku tegur akak tu. 'Kak, boleh tak saya nak ambil gambar anak akak?'. Akak tu pelik semacam tengok aku. 'Untuk apa ye?' Akak tu tanya aku. Punyala kelam kabut sampai lupa nak buat set induksi ๐. Aku pun dengan sopan santunnya bagitau kat akak tu untuk buat projek politeknik. Akak tu pun okay je. Mungkin sebab dia tengok aku dress up profesional rupa cikgu.
Yang kelakarnya, akak tu yang beriya-iya ajar anak-anaknya macamana nak posing.
'Kakak senyum kak'. 'Adik tengok tab akak tu'. 'Kakak buat-buat cakap dengan adik'. Fuh! Daebakk la akak tu. Inilah hasilnya ๐
Gambar cantik dah. Tapi layout portrait. Tak konsisten dengan gambar-gambar kategori lain. Aduyai! Nasib baik Maah dan Maini sempat reshoot. Tapi kali ni modelnya anak Pn Zu, adik Sofea. Akhirnya, selesai projek kami. Really last minute. Berjaya jugak aku dan geng nak try luck. At least ada penyertaan dari jabatan. Chaiyok Maah & Maini. Lets fight. Jangan kalah sebelum bertanding.
Inilah hasilnya.
Cabaran terakhir, nak shoot untuk kategori Little TVET. Syaratnya mesti kanak-kanak berusia di bawah 10 tahun. Dah booking anak teruna Aleyzan. Time ready nak shooting, depa exam pulak. Switch to anak dara Suzana. Pun sama. Minggu exam. Bukan salah sekolah depa buat exam. Salahnya aku. Suka buat kerja last minute.
Petang semalam siap bawa balik kamera. Konon kalau ada rezeki boleh shoot gambar anak jiran sebelah rumah. Takde la pulak budak-budak main basikal kat depan rumah. Adoi. Hari ni dateline kena hantar. Jammed sekejap otak. Anak sapa la aku nak pinjam ni๐. Semalam dah letih sangat, pukul 9 aku dah ๐ด. Pasal gambo budak tu esok jela aku pikir. Mudah-mudahan dapat ilham masa tidur nanti. Huh! Sampai ke pagi aku kroh kroh lena.
Pagi tadi ada mesyuarat jam 9.30. Dari rumah aku dah siap bawa tablet lenovo dengan kamera. Stabdby dalam kereta. Kut-kut jumpa budak-budak comel kat mana-mana, aku terjah je la hiks hiks๐.
Selesai mesyuarat, aku bergegas ke kedai cermin mata seberang jalan depan poli. Cermin mata aku dah retak tapi aku belasah je pakai. Selagi bingkainya boleh sangkut kat telinga. Tup-tup 2 hari lepas, aku 'terduduk' atas cermin mata tu. Plak. Adoi! Confirm patah punya. Ya lah muatan berat 60kg๐๐. So kena la buat baru.
Habis urusan aku ngok ngek ngok ngek dengan adik-adik di kedai cermin mata tu, aku pun gerak nak ambil anak-anak balik sekolah. Masa aku hidupkan enjin kereta, on aircond bagi sejuk dulu, mata aku tertangkap kelibat seorang ibu dengan 2 anaknya yang baru balik dari sekolah tadika. Apalagi, aku terjah le cepat-cepat. Peluang jangan ditolak.
Dengan muka tak malunya, aku tegur akak tu. 'Kak, boleh tak saya nak ambil gambar anak akak?'. Akak tu pelik semacam tengok aku. 'Untuk apa ye?' Akak tu tanya aku. Punyala kelam kabut sampai lupa nak buat set induksi ๐. Aku pun dengan sopan santunnya bagitau kat akak tu untuk buat projek politeknik. Akak tu pun okay je. Mungkin sebab dia tengok aku dress up profesional rupa cikgu.
Yang kelakarnya, akak tu yang beriya-iya ajar anak-anaknya macamana nak posing.
'Kakak senyum kak'. 'Adik tengok tab akak tu'. 'Kakak buat-buat cakap dengan adik'. Fuh! Daebakk la akak tu. Inilah hasilnya ๐
| Model bidan terjun, Elysa dan Eqbal - tqvm adik๐ |
Gambar cantik dah. Tapi layout portrait. Tak konsisten dengan gambar-gambar kategori lain. Aduyai! Nasib baik Maah dan Maini sempat reshoot. Tapi kali ni modelnya anak Pn Zu, adik Sofea. Akhirnya, selesai projek kami. Really last minute. Berjaya jugak aku dan geng nak try luck. At least ada penyertaan dari jabatan. Chaiyok Maah & Maini. Lets fight. Jangan kalah sebelum bertanding.
Inilah hasilnya.
![]() |
| The team - with Rusmaini and Rabi'ah. |
Khamis, 19 Mei 2016
Kolaborasi bersama industri
Jalinan kerjasama bersama industri merupakan di antara KPI tahunan yang perlu dicapai. Bulan pertama aku menjejakkan kaki di sini, Pn Suria, semasa briefing serah tugas, dah maklumkan bahawa JP belum ada kolaborasi dengan mana-mana industri lagi. Termenung aku sekejap. Pertamanya sebab aku pun belum jelas selok belok nak memulakan langkah ke arah itu. Dan yang keduanya, aku tak ada rapport dengan industri berhampiran.
Tetapi seperti yang aku sebut dalam entri aku sebelum ini, pegawai-pegawai di jabatan aku sangat proaktif dan progresif. Alhamdulillah akhirnya nota kolaborasi (NoC) di antara PMM dan Koko Minda Food Industries berjaya dimeterai hari ini.
Menariknya tentang operasi syarikat ini, dengan tenaga kerja tempatan penduduk sekitar Serkam seramai 25 orang, pengeluaran dibuat dengan mengambilkira amalan-amalan sunnah. Selain dari bahan-bahan mentahnya, alunan ayat-ayat suci al-Quran berkumandang setiap masa. Operasi mencampur bahan-bahan mentah untuk proses pengeluaran produk hanya dilakukan oleh pekerja lelaki sahaja. 80% kerja dilakukan menggunakan mesin dan kerja pembungkusan produk ke dalam kotak masih dilakukan secara manual. Sepatah kata pemiliknya, jika semua kerja dimesinkan takde kerjalah pekerja-pekerja saya.
Dan syarikat ini sedang mendaki ke puncak bilamana mereka sedang dalam rangka kerja membina kilang yang lebih besar bagi membolehkan mereka membuat pengeluaran dalam volum yang lebih besar untuk memenuhi permintaan tender yang baru sahaja mereka perolehi. Dan mereka akan bersiaran dalam rancangan Koko Log sebanyak 26 siri di tv pada bulan Ogos nanti yang mana penggambarannya telah dibuat di Jabatan Pelancongan dan Hospitaliti PMM. Dan juga mereka sedang mengorak langkah menjadi syarikat bumiputera pertama mengeluarkan ready to drink cocoa dalam kotak. Syabas KMF dan terima kasih kerana sudi menjadi rakan industri kami.
Secara peribadi aku ingin mengucapkan terima kasih kepada Pn Siti Najdah dan Cik Nazila di atas usaha dan komitmen mereka dalam merealisasi hasrat ini. In sha Allah banyak manfaat dan kebaikan bakal menyusul untuk kedua-dua belah pihak.
P/s : Next, NoC bersama Bawal Ratu. Mula-mula pindah ke sini, sebulan sel-sel otakku membeku sebab takde kerja nak dibuat. Tapi selepas 10 bulan, naik kejung semua urat-uratku๐ฅ. Alhamdulillah dengan rahmatNya mengurniakan aku team yang superb awesome gorgeous, in sha Allah kami boleh walaupun 80% dari kami adalah diva ๐ธ๐ ๐๐๐.
Tetapi seperti yang aku sebut dalam entri aku sebelum ini, pegawai-pegawai di jabatan aku sangat proaktif dan progresif. Alhamdulillah akhirnya nota kolaborasi (NoC) di antara PMM dan Koko Minda Food Industries berjaya dimeterai hari ini.
Menariknya tentang operasi syarikat ini, dengan tenaga kerja tempatan penduduk sekitar Serkam seramai 25 orang, pengeluaran dibuat dengan mengambilkira amalan-amalan sunnah. Selain dari bahan-bahan mentahnya, alunan ayat-ayat suci al-Quran berkumandang setiap masa. Operasi mencampur bahan-bahan mentah untuk proses pengeluaran produk hanya dilakukan oleh pekerja lelaki sahaja. 80% kerja dilakukan menggunakan mesin dan kerja pembungkusan produk ke dalam kotak masih dilakukan secara manual. Sepatah kata pemiliknya, jika semua kerja dimesinkan takde kerjalah pekerja-pekerja saya.
Dan syarikat ini sedang mendaki ke puncak bilamana mereka sedang dalam rangka kerja membina kilang yang lebih besar bagi membolehkan mereka membuat pengeluaran dalam volum yang lebih besar untuk memenuhi permintaan tender yang baru sahaja mereka perolehi. Dan mereka akan bersiaran dalam rancangan Koko Log sebanyak 26 siri di tv pada bulan Ogos nanti yang mana penggambarannya telah dibuat di Jabatan Pelancongan dan Hospitaliti PMM. Dan juga mereka sedang mengorak langkah menjadi syarikat bumiputera pertama mengeluarkan ready to drink cocoa dalam kotak. Syabas KMF dan terima kasih kerana sudi menjadi rakan industri kami.
Secara peribadi aku ingin mengucapkan terima kasih kepada Pn Siti Najdah dan Cik Nazila di atas usaha dan komitmen mereka dalam merealisasi hasrat ini. In sha Allah banyak manfaat dan kebaikan bakal menyusul untuk kedua-dua belah pihak.
![]() |
| Sekitar upacara menandatangani NoC |
![]() |
| Warga kerja JP bersama Tn Pengarah dan pihak KMF |
![]() |
| Penerangan tentang operasi pengeluaran |
![]() |
| Kerja pembungkusan produk. |
![]() |
| Produk keluaran syarikat. |
P/s : Next, NoC bersama Bawal Ratu. Mula-mula pindah ke sini, sebulan sel-sel otakku membeku sebab takde kerja nak dibuat. Tapi selepas 10 bulan, naik kejung semua urat-uratku๐ฅ. Alhamdulillah dengan rahmatNya mengurniakan aku team yang superb awesome gorgeous, in sha Allah kami boleh walaupun 80% dari kami adalah diva ๐ธ๐ ๐๐๐.
Rabu, 18 Mei 2016
Moh kita bersukan..... Part 1
Hebohnya lama dah. Diwar-warkan sukan dalam kalangan staf. Dianjur oleh KSK. Penyelaras jabatan, Hoirie pun dah lama berkempen. Mencari calon-calon ahli sukan. Wakil jabatan.
Macam-macam sukan dan permainan. Indoor and outdoor. English games - dixit, catan, what say you, apples to apples, scrabble. Catur dan carom. Permainan padang - petanque, bola tampar dan futsal. Serta bowling.
Hebatnya anak-anak buah aku, tak perlu disuruh. Tak payah digertak. Sangat sporting, proaktif dan komited. Sentiasa ada volunteer. Saling ajak-mengajak. Dorong-mendorong. Hasil pimpinan kj-kj terdahulu. Aku je depa tak pelawa. Agaknya sebab age gap yang jauh dengan depa, depa pun tak confident nak suruh aku main ๐ญ. Excited nak main, dengan muka tak ๐, aku mencalonkan diri aku sendiri.
Aku, bab-bab sukan fizikal tengah padang ni, memang kurang minat (ke sebab tak pandai main?). Pernah cuba main bola tampar, tergeliat pergelangan tangan. Futsal? Memang idakle. Mau semput ngejo bola tu. Pernah main petanque. Memang no 3 itupun mungkin nasib aje. Bowling-semedang masuk longkang๐.
Sebab nak bagi moral support kat anak buah, aku calonkan nama sendiri untuk main scrabble. Perasan macam baguih je english ngeh ngeh๐๐. Belasah je la. Janji ambik bahagian. Kali terakhir main benda ni 30 tahun dulu.
Mainnya idakle susah beno pun. Bina perkataan dalam english. Tapi aku kalau bab-bab ada markah ke, poin ke, memang senak perut dibuatnya. Bukan apa. Takut kalah. Nak-nak pulak sendiri offer diri bawa maruah jabatan. Mau tak debo dibuatnya. Alhamdulillah, akhirnya selepas 1 jam pertarungan, aku menang johan kumpulan 2 dan naib johan keseluruhan. Fuh! ๐ฅ Lega teramat. Kalau tak malu oo๐.
Keputusan pertandingan hari 1:
Tempat pertama : Dixit - Siti Najdah
Tempat kedua : Scrabble - aku le๐
Tempat kedua : Catan - Nisrina
Tempat ketiga : Catur (p) - Norlina
Petanque mampu bertarung hingga suku akhir.
Esok, pertarungan diteruskan dengan bola tampar. Di group whatsap, heboh dema kempen pakai baju biru. Kalau tak menang pun, at least menang gaya kata dema. Apa-apa ajela kome. Janji bahagia๐.
Nanti kita sambung part 2, 3 & 4 ye☺.
Macam-macam sukan dan permainan. Indoor and outdoor. English games - dixit, catan, what say you, apples to apples, scrabble. Catur dan carom. Permainan padang - petanque, bola tampar dan futsal. Serta bowling.
Hebatnya anak-anak buah aku, tak perlu disuruh. Tak payah digertak. Sangat sporting, proaktif dan komited. Sentiasa ada volunteer. Saling ajak-mengajak. Dorong-mendorong. Hasil pimpinan kj-kj terdahulu. Aku je depa tak pelawa. Agaknya sebab age gap yang jauh dengan depa, depa pun tak confident nak suruh aku main ๐ญ. Excited nak main, dengan muka tak ๐, aku mencalonkan diri aku sendiri.
Aku, bab-bab sukan fizikal tengah padang ni, memang kurang minat (ke sebab tak pandai main?). Pernah cuba main bola tampar, tergeliat pergelangan tangan. Futsal? Memang idakle. Mau semput ngejo bola tu. Pernah main petanque. Memang no 3 itupun mungkin nasib aje. Bowling-semedang masuk longkang๐.
Sebab nak bagi moral support kat anak buah, aku calonkan nama sendiri untuk main scrabble. Perasan macam baguih je english ngeh ngeh๐๐. Belasah je la. Janji ambik bahagian. Kali terakhir main benda ni 30 tahun dulu.
Mainnya idakle susah beno pun. Bina perkataan dalam english. Tapi aku kalau bab-bab ada markah ke, poin ke, memang senak perut dibuatnya. Bukan apa. Takut kalah. Nak-nak pulak sendiri offer diri bawa maruah jabatan. Mau tak debo dibuatnya. Alhamdulillah, akhirnya selepas 1 jam pertarungan, aku menang johan kumpulan 2 dan naib johan keseluruhan. Fuh! ๐ฅ Lega teramat. Kalau tak malu oo๐.
Keputusan pertandingan hari 1:
Tempat pertama : Dixit - Siti Najdah
Tempat kedua : Scrabble - aku le๐
Tempat kedua : Catan - Nisrina
Tempat ketiga : Catur (p) - Norlina
Petanque mampu bertarung hingga suku akhir.
![]() |
| Para penyumbang medal untuk JP hari ini. |
![]() |
| Team petanque. Kita pose dulu sebelum wisel pemula. |
![]() |
| Aksi wira dan wirawati JP. Penuh gaya dan wibawa. |
![]() |
| Hari ni, first time dengo games dixit, apples to apples what say you☺ |
Esok, pertarungan diteruskan dengan bola tampar. Di group whatsap, heboh dema kempen pakai baju biru. Kalau tak menang pun, at least menang gaya kata dema. Apa-apa ajela kome. Janji bahagia๐.
Nanti kita sambung part 2, 3 & 4 ye☺.
Selasa, 17 Mei 2016
KJ's hang out.
Rancang dah lama. Tapi kerap tertangguh. Sebab nak pastikan semuanya ada.
Last week dah tetapkan hari ni kami akan keluar sarapan bersama-sama. Dan semua orang available.
Bila tiba harinya, ada juga yang tak dapat ikut serta (mintak maafle ye En Kelana dan En Sharil). Takpelah tak dapat semua 11 orang pun jadilah. Ahli mesyuarat bermuzakarah di gerai asam pedas johor.
Konvoi 3 kereta. Sampai di sana, kelihatan 2 meja dipenuhi oleh staf poli. Tercengang-cengang mereka lihat segerombolan kj-kj tiba dengan 2 kereta. Bila diberitahu bos pun ada akan sampai sekejap lagi, macam tak cukup sudu Dijah, Maya dan Pejah menyuap nasi lemak๐ฐ. Kesian pulak tengok depa kelam-kabut makan.
Apapun thanks Mr Simma sebab belanja kami semua. Semoga terus sukses mendaki ke puncak.
P/s : next giliran kak sita. Ke Durian Daun pulak kita santap☺
Last week dah tetapkan hari ni kami akan keluar sarapan bersama-sama. Dan semua orang available.
Bila tiba harinya, ada juga yang tak dapat ikut serta (mintak maafle ye En Kelana dan En Sharil). Takpelah tak dapat semua 11 orang pun jadilah. Ahli mesyuarat bermuzakarah di gerai asam pedas johor.
Konvoi 3 kereta. Sampai di sana, kelihatan 2 meja dipenuhi oleh staf poli. Tercengang-cengang mereka lihat segerombolan kj-kj tiba dengan 2 kereta. Bila diberitahu bos pun ada akan sampai sekejap lagi, macam tak cukup sudu Dijah, Maya dan Pejah menyuap nasi lemak๐ฐ. Kesian pulak tengok depa kelam-kabut makan.
Apapun thanks Mr Simma sebab belanja kami semua. Semoga terus sukses mendaki ke puncak.
P/s : next giliran kak sita. Ke Durian Daun pulak kita santap☺
![]() |
| Bos dengan kj's dan ex-kj's. |
![]() |
| Orang lain semua dah stop. Kak Sita baru nak mula second round capati kari kambing☺ |
![]() |
| En. Saiful, Kj paling junior. |
![]() |
| Mr. Simma, thank you sebab belanja kami. Ada rezeki Naik 54 boleh belanja lagi hikshiks๐ |
Langgan:
Catatan (Atom)

















































