Selasa, 3 Mei 2011

HADIAH DARI HATI




Usai mengkhabarkan pencapaian markah di dalam kelas, dalam perjalanan balik ke meja tugas, Nadiah tarik tangan saya.
Puan, saya nak jumpa puan.
Kenapa? Ada hal penting ke? Saya ada appointment lain lepas ni.
Kalau macam tu takpelah. Macam sedih aje bunyi suaranya.

Saya terlupa tentang permintaan Nadiah di sebalik kesibukan hari itu. Balik ke meja bertugas, terlihat sekotak hadiah berbungkus cantik. Bila dibuka, nah mug yang comel, warna yang lembut dan menarik.

Puas saya berfikir, makna di sebalik pemberian. Agaknya dia nak suruh saya cool down sikit dalam kelas kut, kalau tak kena jumpa misi. Sebabnya saya dok membebel kat students sementelah pencapaian mereka belum memberangsangkan.

Kelas berikutnya, saya tanya Nadiah, kenapa bagi saya hadiah?
Sebab saya dapat markah PB paling tinggi untuk paper puan dan saya tak pernah dapat markah setinggi itu sepanjang saya belajar di sini, ucap Nadiah. Saya lihat airmatanya bergenang. Seronok sangat agaknya. Alhamdulillah. Itulah nikmat kejayaan atas usaha gigih.

Satu pemberian membawa maksud yang pelbagai, bagi si pemberi dan juga penerimanya. Tak kisahlah bagaimana kita mentafsir pemberian seseorang, yang penting ia hadir dengan hati yang berbunga, kegembiraan.
Tapi saya kena be careful dan alert juga, bila umur dah nak masuk 5 series ni, may be saya kena letak mug ni atas meja, supaya saya sentiasa peringatkan diri untuk lebih cool dari temperature yang tertera di mug tersebut. Thanks Nadiah, for a sweet reminder!

Tiada ulasan: