Rabu, 4 Mei 2011

EXAM FEVER

Bila sebut pasal exam, bukan student saja yang boleh demam. Pensyarahnya pun tak kalah. Especially bila tiba bab marking paper. Macam-macam omelan yang keluar. Dan pelbagai gelagat yang boleh dilihat. Belum lagi cerita pensyarah yang 'menyembunyikan' diri di tempat-tempat yang strategik, tak nak ada gangguan (sebenarnya nak lari dari situasi bersembang dan gossip). Nanti tak siap, tak dan pulak nak key in on time. Ni semua penangan tauke besar exam JPG. Sekali dia keluar arahan, semua orang tak kata apa dah. Siapa lagi kalau bukan Zura.

Tengoklah, selalunya bilik ni berisi orang waktu mesyuarat aje. Tapi bila musim marking paper tiba-tiba saja jadi hot spot!



 

Tangan siapa la ni?


Aksi malu-malu kucing si Manjae, menemankan para pensyarah marking paper di bilik mesyuarat!

Cerita tentang key in markah pun satu hal juga. Zura ni punyalah dedikasinya, hingga sanggup buka kaunter hari Isnin lepas, walaupun cuti. Tak terkecuali beberapa pensyarah yang datang untuk key in markah. Saya macam biasa. I work best last minute (tapi boleh buat orang lain tension!).

Zura dan teamnya bertungkus-lumus menyiapkan spreadsheet dari semalam hinggalah petang ni (thanks a lot from all of the PA's!). Seawal 4.15, PA dah standby di pejabat. Tepat 4.30 petang, sejurus kotak toyogo dibawa masuk, riuh satu pejabat dengan gelagat PA nak tengok keputusan pelajar kelas masing-masing.



Ni orang-orang kanan tauke besar spreadsheet. Taukenya sibuk di unit exam. Sorryla Zura, tak dapat nak enter frame!



PA-PA yang amat dedikasi (dan exited sebenarnya!) Mereka ni otai-otai belaka. Yang tak ada dalam frame tu rasa-rasanya PA yang 'berkenderaan berat', bagi laluan pada kenderaan ringan dulu (sebab tak boleh nak speeding lebih!)



Ni lah antara kerja-kerja akhir sebelum mesyuarat final exam pagi-pagi esok. Walau penat, tetap maintain dengan senyuman.


Kita tunggu apa ungkapan-ungkapan baru yang bakal dilontarkan oleh pensyarah apabila diminta mengulas keputusan peperiksaan. To all of us, selamat bermesyuarat esok.


Tiada ulasan: