Khamis, 8 September 2011

SINAR SENJA



Kata ramai orang, jangan siakan usia muda. Masa muda ni lah kena enjoy, kerja kuat, kumpul harta.

Masa muda juga semangat berkobar-kobar, hasrat dan impian meluap-luap.

Mengimbau kembali ke 13 tahun ke belakang, waktu mula melapor diri di PSA. Semangat dan iltizam nak jadi pendidik yang 'berjiwa' pendidik sangat meluap-luap. Adakalanya terbabas juga dari landasan.

Bila dikenang semula, kerapkali saya bersikap 'terlalu' dalam banyak perkara. Tegas dengan pelajar. Mengambil serius semua perkara (walaupun ramai orang kata itu cuma perkara kecil).

Tapi selari dengan masa, makin menginjak usia, 'kelelahan' mula mengintai diri. Bukan dek merosotnya semangat dan iltizam seorang pendidik. Tidak juga dek persekitaran yang mengalami banyak perubahan.

Makin meniti usia senja, saya perlu menyeimbangkan banyak perkara.

Berlaku adil pada tubuh badan, deria dan segala pancaindera yang dipinjamkan Allah.

Menjaga hablumminannas dan hamblumminAllah dengan lebih tertib dan teliti.

Mudah-mudahan Allah mengurniakan saya kekuatan, kesabaran, ketakwaan, keimanan dan ketekalan hati dan jiwa bagi meneruskan hidup selaku khalifahNya dalam usia yang masih bersisa.

Pada usia muda, semangat berkobar bak sinar mentari pagi. Merangsang dan membakar jiwa dan raga untuk berbakti sesuai dengan fungsi dan amanah.

Harapannya agar di usia yang makin meniti senja, saya mampu menyinari dengan sinar yang menyejukkan dan meneduhkan dalam kecantikan budi dan jiwa, sebagaimana cantiknya sinar mentari di kaki senja.

InsyaAllah.









Matahari senja jam 6.30 petang dari jendela de Palma Ampang.
Masih menyinar dalam keteduhan rupa, walau dilindung awan.

Tiada ulasan: