Rabu, 24 September 2014

UNLOCK YOUR LUCKY BOX


Minggu ni dah minggu kuliah ke 13. Pejam celik, pejam celik dah nak habis sesi perkuliahan Jun 2014. Maknanya ada 2 minggu lagi untuk habiskan semua kerja berkaitan - kuliah, tutorial dan kerja kursus pelajar.
 
 
Mengajar kursus Organizational Behavior - kursus yang penuh dengan teori, konsep dan prinsip, kadang-kadang letih juga memikirkan pendekatan penyampaian yang dapat menarik perhatian dan menggalakkan penglibatan pelajar.
 
 
Jadi, untuk tutorial minggu ini saya rangka kuiz tapi tak nak yang berbentuk konvensional - pen & paper quiz. Puaslah sepetang semalam godek-godek komputer - create file, copy and paste, dan hyperlink. Dah siap, kena test run dulu, takut-takut tersalah jawapan. Alhamdulillah siap.
 
 
Hari ini kelas jam 8 pagi. Dah pesan pada pelajar dalam kelas yang sebelumnya, kelas yang berikutnya kita akan buat tutorial. Masuk kelas pagi ni saya kata kita akan buat kuiz. Apalagi 'bising' lah semua 34 gadis-gadis pelajar (pelajar saya DPM6A semuanya gadis!).
 
"Tak acilah puan. Hari Isnin puan kata nak buat tutorial aje. Hari ni pulak buat kuiz" macam-macam bunyi, komplen ada. Sebabnya, depa ni kalau kata ada kuiz  mesti suspen dah.
 
Saya beri taklimat ringkas macamana kuiz ni akan dilaksanakan :
1. Bentukkan 3 kumpulan
2. Setiap pelajar akan menjawab soalan mengikut giliran
 
 
 
 
 







Seronok melihat telatah mereka menjawab soalan. Beriya-iya dan bersungguh-sungguh nak pastikan jawapn mereka betul. Siap google nak cari maksud inadequate. Kawan-kawan kumpulan tolong semak nota cari jawapan yang tepat.

Jawapannya senang aje - samada TRUE atau FALSE, tapi puas juga nak menunggu mereka menekan butang jawapan. Layan ajelah. Kumpulan yang lain jadi Mat Kacau, cuba mengelirukan kumpulan lain. Kalau jawapan mereka betul, ahli kumpulan bersorak. Tapi kalau salah, ahli kumpulan lain tolong sorak!

Kumpulan 3, ada seorang pelajar berkeperluan khas. Turn Ilya jawab soalan, ahli kumpulan sporting, siap belajar bahasa isyarat nak bagi clue TRUE atau FALSE. Dan jawapan Ilya betul. Pandangan mata saya tertangkap pada tingkah Adawiyah yang bersungguh-sungguh menggoyangkan tangan. Saya kata awak nakal ye. Tapi Ada balas, puan, saya sorak gembira untuk kumpulan 3 tapi guna bahasa isyarat!

Akhir sesi, semua kumpulan mendapat markah seri - 9 / 12 = 75%. Well done. kalau ikut gred exam 75% = A-. Okaylah tu kan.

Terima kasih kepada anda semua DPM6A.


You are awesome. See you in your next project tomorrow - BAZARIA AMAL.
 
 
 
 
** Nampaknya pagi-pagi esok, saya kena cucuk ATM !!!


Tiada ulasan: