Rabu, 16 November 2011

Kekuatan dalam kelemahan

Cuaca redup sedari pagi. Baru sebentar Abah menelefon. Hanya bertanya, hujan kah tidak di Shah Alam. Belum sempat saya berbual lanjut, panggilan terputus.

Termangu seketika. Memikir apa sebenarnya yang ingin ditanya atau dibual oleh Abah.

Kalau Abah nak tanya apa yang kubuat pagi ini, ya jawapannya mungkin sedikit berbeza dari rutin pada hari-hari sebelumnya.

Hantar Yani ke sekolah. Jumpa gurunya. Kemudian bergegas untuk temujanji yang telah ditetapkan. Selesai bertemujanji, singgah di pejabat, sementara menunggu Yani selesai sesi persekolahan.

Mungkin Abah nak bertanya lanjut tentang temujanji saya agaknya. Apa yang boleh dikongsi dengan Abah ye? Khuatir menambah kerisauan di hatinya.

Tapi yang pasti, air mata saya tumpah juga akhirnya, walau saya telah mengingatkan diri, bertenang dan bertawakkal.



Tak tau bagaimana nak mentafsir perasaan kini. Suka, duka, lega? Cuma yang pasti, hari ini telah saya lalui. Harapannya, moga Allah mengurniakan taufik dan hidayahNya, menunjukkan saya jalan yang benar dan betul. Moga Allah memelihara hati saya dari segala prasangka, khianat dan dendam.

Ujian yang didatangkan, mendekatkan saya denganNya. Mungkin selama ini saya sering alpa dalam mengingatiNya, maka itu saya diuji. InsyaAllah, dengan kasih sayangMu ya Allah, hambaMu ini akan berusaha mendidik hati dan diri agar redha dan sentiasa bersyukur dengan apa jua pemberianMu.

Kurniakan aku kekuatan itu ya Allah.

Tiada ulasan: