Selasa, 22 November 2011

Alahai Anak

Cuti sekolah datang lagi. Rasa lega, sebab tak perlu berkejar subuh-subuh hari menghantar anak-anak ke sekolah. Jalan pun tak sesak.

Rutin harian sedikit berubah. Sebelum ke tempat kerja, belikan sarapan untuk anak-anak. Kesian pula nak suruh kakak dengan kak lang masak sendiri. Air, tiap-tiap pagi confirm teh tarik, hasil tangan kak lang.

Anak ketiga, kak lang. Mak selalu kata, anak ketiga ni keras hati sikit. Ya, ada benarnya cakap mak. Hati saya sering tersentuh dengan kerenahnya. Protes dalam senyap. Kalau dia berbuat salah, kena approach dengan cara yang paling berhemah. Kalau tidak, dia boleh 'megun' berjam-jam.

Begitu pun, kebelakangan ini, kak lang dah makin 'dewasa'. Rajin ke dapur. Dia dah pandai menyediakan hidangan makan tengahari untuk adik-beradiknya. Samada aku akan menetapkan menunya, atau dia sendiri akan mencadangkannya.

Alhamdulillah, sekurang-kurangnya ringan sedikit tugas ku. Dan sedikit sebanyak aku memberinya peluang, menunjukkan kemahiran, dan bertanggungjawab. Cuma yang pasti, balik rumah lepas kerja, kalau nasib baik kemaslah dapur tu. Kalau tak, mak dialah yang kena kemas.

Kini aku semakin faham erti memberi kebebasan kepada anak-anak. Berikan mereka peluang membuat keputusan dan menggalas tanggungjawab.


Fatin Nur Izyani a.k.a Kak Lang

Moga anak-anakku mendapat berkat dan redha Allah sentiasa. Amin.

Tiada ulasan: